CARA-CARA PENGURUSAN MAYAT
(memandi, mengapan, sembahyang dan kebumi)
(memandi, mengapan, sembahyang dan kebumi)
Oleh : Haji Muhammad B. Haji
Abdul Rahman
Ketua Bahagian Penyelidikan dan Dakwah JHEUIK
Ketua Bahagian Penyelidikan dan Dakwah JHEUIK
Dikeluarkan
oleh :
Jabatan Hal Ehwal Ugama Islam Kelantan
Jabatan Hal Ehwal Ugama Islam Kelantan
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الذي جعلنا من عباده المؤمنين ، ووفقنا
لإقامة الدين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد القائل من يرد الله به خيرا يفقهه
في الدين ، وعلى آله وصحبه أجمعين .
Risalah kecil ini datang
menemui adik-adik saudara kaum muslimin bagi menjelaskan cara-cara urusan
fardhu kifayah yang mesti disempurnakan oleh orang-orang Islam terhadap
seseorang Islam yang telah mati sama ada kecil atau besar, lelaki maupun
perempuan, kita sedia maklum dan percaya setiap yang hidup pasti akan
berkesudahan dengan mati . Firman Allah SWT :
Ertinya : Tiap-tiap yang
bernyawa akan merasai mati, dan bahawa pada hari kiamat sahajalah akan
disempurnakan balasan amalan kamu, ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari
neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya dan
(ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan
pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya.
Hidup lawannya mati, selepas
mati kemudian manusia akan dibangkit hidup semula pada hari kiamat bagi
menerima balasan di atas segala amalan dan perbuatannya di dunia ini.
Sabda Nabi SAW :
عن عرو بن ميمون الأودي , رضي الله عنه , قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لرجل وهو
يعظه إغتنم خمسا قبل خمس , شبابك قبل
هرمك , وصحتك قيل
سقمك , وغناك قبل
فقرك , وفراغك
قبل شغلك , وحياتك قبل قومك .
Ertinya : Daripada Amru Bin
Maimun Al-Aidi R.A, katanya Rasulullah S.A.W ada bersabda kepada seorang,
menasihatkannya : "Rebutlah peluang lima keadaan sebelum datangnya keadaan
yang lain, keadaan mudamu sebelum datang keadaan tuamu dan keadaan sihatmu
sebelum datangnya keadaan sakitmu, dan keadaan berada (kaya)mu sebelum
datangnya keadaan fakir (berhajat)mu dan keadaan lapangmu sebelum datangnya
keadaan sibukmu, dan keadaanmu masih hidup sebelum datangnya matimu. (hadis
riwayat At-tirmizi).
Dan Sabda Nabi SAW lagi :
اكيس الناس اكثرهم ذكر الموت واشدهم استعدادا له
اولئكهم الاكياس , ذهبوا
بشرف الدنيا وكرامة الأخرة .
Ertinya : Secerdik-cerdik
manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada mati serta yang terbanyak
persiapannya untuk menghadapi mati itu, mereka itu ialah orang-orang yang
benar-benar cerdik. Dan mereka akan pergi ke alam akhirat (alam baqa') dalam
keadaan mulia di dunia dan membawa iman dan amalan yang akan memberi kemuliaan
di akhirat (beramal
sempurna untuk mendapat balasan di akhirat tanpa meninggal nikmatnya di dunia).
PERKARA-PERKARA YANG WAJIB
TERHADAP ORANG MATI
Perkara-perkara yang wajib
terhadap orang mati (fardu kifayah) empat perkara :
- Memandikan mayat.
- Mengapankannya.
- Sembahyang ke atasnya.
- Mengebumikannya.
1. Memandikan Mayat
Salah satu daripada mandi yang
diwajibkan ialah memandikan mayat dan adalah fardu kifayah dan disyaratkan :
1. Mayat itu mayat orang Islam.
2. Mayat itu ada tubuh walau
sedikit sekalipun.
3. Mayat itu bukan mati syahid
ma'rakah.
Cara Memandikan Mayat
Sebelum seorang mayat
dimandikan perlu disediakan lebih dahulu beberapa perkara supaya setelah
dimandikan dapat di kapan kemudian di sembahyang dan dibawa ke kubur untuk
disemadikan (dikebumikan) tanpa kelengahan lagi itu :
- Disediakan air mutlak secukupnya.
- Air daun bidara atau sabun mandi.
- Air kapur baruh. Ketiga perkara ini alat untuk memandikan mayat.
- Kain kapan secukupnya.
- Kapas satu bungkus.
- Air mawar.
- Serbuk pewangi (debu kayu gaharu atau lainnya).
- Pengusung mayat (keranda).
- Kayu tudung liang lahad atau lung.
- Kain untuk tudung keranda atau pengusung untuk diusung ke kubur.
- Ugupan (kemenyan) dan bekas bara api.
Setelah
semua perkara di atas sudah ada dan orang yang hendak sembahyang pun ada, mayat
dibawa masuk ke bilik mandi atau di mana-mana tempat yang sesuai untuk
dimandikan mayat, mula-mula :
- Disalinkan pakaiannya (pakaian-pakaian basahan).
- Diletakkan di atas tempat tinggi atau di riba oleh keluarganya. Dan
orang yang memandikan mayat seelok-eloknya memakai sarung tangan.
- Dibersihkan najis pada tubuh jika ada.
- Dihilangkan perkara yang menegah sampai air ke seluruh badannya.
- Diangkatkan sebelah atas tubuhnya (sebelah kepala) dan disandarkan
punggungnya ke paha atau sesuatu. Dan diurutkan atas perutnya kemudian
ditekan sedikit dengan perlahan-lahan supaya keluar kekotoran yang patut
keluar dari duburnya (Nguwam) kemudian dibasuh duburnya seperti biasa.
- Mayat ditelentangkan, dimandikan dengan air mutlak meratakan
tubuhnya dan digosok, seperti mandi wajib daripada janabat, haid atau
sebagainya, supaya meratai air ke seluruh badan termasuk celah-celah paha.
Lipatan-lipatan dan sebagainya.
- Disugikan mulutnya dengan benda lembut seperti kain putih yang
disediakan khas baginya dan dicungkilkan di celah-celah kuku jika perlu,
dan diselati celah-celah jari atau janggutnya jika ada dan perlu disisir
rambutnya.
- Kemudian dibalik badannya sebelah kanan ke atas sebelah kiri ke
bawah dicucur air mutlak, digosok-gosok dan dicucur air hingga rata.
- Dibalik pula tubuhnya. Supaya sebelah kiri ke atas dan sebelah
kanan ke bawah dan dicucuri air supaya meratakan semua tubuhnya. Semasa
melintang, menyenggeng hendaklah digosok tubuhnya supaya hilang segala
kekotoran dan disertakan dengan air daun bidara atau kapur baruh atau
sabun bagi memudahkan hilang kekotoran daki jika ada.
Sekali rata
semua tubuh sekali. Kemudian dicucur lagi hingga tiga kali rata air rata,
kemudian dicucur air daun bidara diakhiri dengan air kapur baruh
(semolek-moleknya 3 kali).
Orang yang berhak
memandikan mayat
Orang yang lebih utama
memandikan mayat ialah keluarganya (warisnya) yang terdekat jika ia pandai
memandikan mayat, jika tidak keluarganya yang lebih dan beramanah walau macam
mana sekalipun mayat lelaki hendaklah dimandikan oleh orang lelaki atau
isterinya atau orang yang haram nikah dengan si mati, begitu juga mayat wanita
hendaklah dimandikan oleh wanita atau suaminya atau orang yang haram nikah
dengannya.
Jika ketiadaan mereka-mereka
seperti ini ditayamumkan sahaja, seperti mayat perempuan tidak ada orang
perempuan atau suaminya atau mahramnya begitu juga sebaliknya.
Setelah selesai mandi disalin
kain basahan itu dan dilapkan tubuhnya dengan kain yang bersih.
Semasa menukar pakaian dan
semasa memandikan, wajib dijaga jangan terbuka auratnya dan di tempat
memandikan mayat sama ada bilik atau tidak hanya orang yang perlu sahaja boleh
masuk kerana jaga aurat si mati dan seorang kerabatnya yang terdekat.
2. Fardu Kifayah yang kedua
terhadap mayat orang Islam ialah kapan.
Setelah selesai
dimandikan dan disalin kainnya dengan kain yang bersih mayat dikapankan iaitu :
- Kain kapan telah disediakan, yang wajibnya selapis bagi lelaki dan
perempuan. Dan afdal bagi lelaki tiga lapis bungkus lepuk (tanpa baju dan
serban) menggunakan kain kapan berwarna putih menutup seluruh badannya dan
salah satu daripadanya kain pakai atau tiga lapis selain daripada kain
pakai dan boleh dipakai baju dan serban dengan dua lapis kain kapan yang
lain.
Manakala
bagi mayat perempuan afdal lima lapis iaitu kain pakai di pinggang, baju,
telekung atau kain tudung kepala dan dua lapis kain kapan yang lain menutup
semua tubuhnya (badan mayat).
- Kain kapan dihampar sehelai demi sehelai dan ditaburkan di atasnya
dengan serbuk pewangi seperti debu kayu gaharu atau kapur baruh atau
sebagainya dialas di atas kain kapan dengan kapas dan direnjis air mawar
atau sebagainya.
- Mayat lelaki dipakai kain lebih dahulu baru diletak di atas kain
kapan tersebut, kedua tangan mayat diletak ke atas badannya, tangan kanan
diletak di atas di atas tangan kirinya seperti semasa kiam sembahyang atau
kedua-dua tangannya diluruskan menurut badannya.
Dan bagi
mayat perempuan dipakai kainnya, bajunya lebih dahulu kemudian baru diletak di
atas kain kapan yang terhampir itu. Tangannya diletak sama seperti lelaki juga
kemudian dipakai telekung atau kain tudung kepala.
- Kapas digunakan untuk menutup lipatan-lipatan badan, sendi-sendi
dan muka si mati sebelum dibungkus dengan kain kapan.
- Kain kapan hendaklah ditutup (dibalut tubuh si mati) selapis demi
selapis kemudian diikat dengan tali daripada kain putih juga jika ada
supaya tidak terbuka. Sebaik-baik ikatan lima ikatan ; di bahu, di
punggung, di betis, di hujung kepala dan hujung kaki. Ikatan itu dibuka
semasa hendak dikebumikan dan setelah dimasukkan ke dalam kubur.
3. Fardu Kifayah yang Ketiga
Fardu kifayah yang ketiga
wajib dilakukan ke atas mayat orang Islam ialah sembahyang iaitu setelah
selesai kapan, mayat diletakkan di tempat yang suci atau di dalam usungan. Jika
mayat lelaki kepalanya di sebelah kiri orang yang hendak sembahyang ke atasnya,
dan kakinya di sebelah kanan mereka tersebut.
Dan jika mayat perempuan
adalah sebaliknya dan diletak terlentang melintang kiblat di sebelah hadapan.
Orang hendak sembahyang ke atasnya dan ditudung dengan kain yang bersih.
Rukun Sembahyang Mayat
Rukun sembahyang mayat tujuh
perkara :
- Niat sembahyang ke atas mayat.
- Takbir Allahuakbar empat kali.
- Berdiri betul bagi orang yang berkuasa.
- Membaca Al-Fatihah selepas Takbiratul Ihram.
- Berselawat ke atas Nabi SAW selepas takbir kali yang kedua.
- Doa bagi si mati selepas takbir yang ketiga.
- Memberi salam "Assalamualaikum warahmatullah" selepas
takbir yang keempat.
Cara-cara sembahyang
ke atas mayat
Mula-mula berdiri betul dan
bertakbiratul Ihram "Allahuakbar" disertakan dengan niat iaitu jika
mayat orang lelaki :
أُصَلِّي عَلَى هَذَا الْمَيِّتِ أَرْبَعَ
تَكْبِيْرَاتٍ ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku
sembahyang di atas ini mayat lelaki empat takbir kerana Allah Taala.
Jika mayat perempuan dewasa
lafaz niatnya :
أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ الْمَيِّتَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ
ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku sembahyang di atas ini mayat
perempuan empat takbir kerana Allah Taala.
Dan lafaz niat bagi mayat
kanak-kanak lelaki :
أُصَلِّي عَلَى هَذَا الْمَيِّتِ الطِّفْلِ أَرْبَعَ
تَكْبِيْرَاتٍ ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku
sembahyang di atas ini mayat kanak-kanak lelaki empat takbir kerana Allah
Taala.
Dan jika mayat kanak-kanak
perempuan lafaz niatnya :
أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ الْطِّفْلَةِ أَرْبَعَ
تَكْبِيْرَاتٍ ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku sembahyang di atas ini mayat
kanak-kanak perempuan empat takbir kerana Allah Taala.
Dan lafaz niat bagi sembahyang
mayat yang ghaib :
أُصَلِّي عَلَى مَيِّتِ فُلاَنٍ بْنِ فُلاَنٍ
الْغَائِبِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku
sembahyang mayat si anu anak si anu yang ghaib empat takbir kerana Allah
Taala.
Jika mayat ghaib itu perempuan
:
أُصَلِّي عَلَى مَيِّتَةِ فُلاَنَةٍ بْنِت فُلاَنٍ
الْغَائِبَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku
sembahyang mayat si anu anak perempuan si anu yang ghaib empat takbir kerana
Allah Taala.
Semua lafaz ini bagi
sembahyang berseorangan, jika berimam sebut jadi imam atau mengikut imam mana
yang berkenaan.
(اِمَامًا
ِللهِ تَعَالَى)
Atau
(مَأْمُوْمًا
ِللهِ تَعَالَى)
Jika mayat yang hadir itu
ramai, lafaz niatnya :
أُصَلِّي عَلَى هَؤُلاَءِ الأَمْوَاِتِ أَرْبَعَ
تَكْبِيْرَاتٍ ِللهِ تَعَالَى
Ertinya : Sengaja aku
sembahyang di atas semua mayat ini empat takbir kerana Allah taala.
Jika seorang diri tetapi jika
berimam sama seperti lafaz di atas tadi menyebut imam atau mengikut imam.
Selepas takbiratul Ihram baca
surah Al-Fatihah dari awal hingga akhirnya, setelah habis Fatihah takbir kali
yang kedua "Allahuakbar"
Selepas takbir ini berselawat
ke atas Nabi SAW iaitu seperti :
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Dan sunat ditambah
كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْم وَعَلَى آلِ
سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ , وَبَارِكْ
عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ فِيْ
الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَّجِيْدٌ .
Kemudian takbir kali yang
ketiga, selepas takbir ini baca dengan doa bagi mayat seperti:
اللّهُمّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ. وَاعْفُ عَنْهُ.
Dan sunat menambah
وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ. وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ. وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثّلْجِ وَالْبَرَدِ, وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ. وَأَبْدِلْهُ دَاراً خَيْراً مِنْ دَارِهِ. وَأَهْلاً خَيْراً مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجَاً خَيْراً
مِنْ زَوْجِهِ. وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ
وَفِتْنَتِهِ وَ مِنْ عَذَابِ النَّارِ .
Ertinya : Ya Allah ampunilah
baginya dan muliakanlah tempatnya dan lapangkanlah tempat masuknya (di dalam
kubur) dan mandikanlah dia dengan air salji dan air dingin (embun) dan
bersihkanlah dia daripada kesalahan (dosa) seperti dibersihkan kain putih
daripada kekotoran dan gantikanlah tempat yang lebih baik daripada tempat
tinggalnya dan ahli (keluarga) yang lebih baik daripada ahlinya dan sahabat
yang lebih baik daripada sahabatnya dan masukkanlah dia ke dalam syurga dan
lindungkan dia daripada seksa kubur dan seksa neraka.
Ini lafaz doa bagi mayat
lelaki jika perempuan semua ha' dhomir ditukar kepada haa seperti :
اللّهُمّ اغْفِرْ لَهَا وَارْحَمْهَا وَعَافِهَا. وَاعْفُ عَنْهَا
Dan seterusnya kecuali :
وَفِتْنَتِهِ
Dikekalkan hi berbaris di
bawah iaitu :
وَأَعِذْهَا مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَفِتْنَتِهِ وَ
مِنْ عَذَابِ النَّارِ
Dan jika mayat kanak-kanak
lelaki doanya :
اَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ فَرَطًا ِلأَبَوَيْهِ , وَسَلَفًا وَذُخْرًا وَعِظَةً وَاعْتِبَارًا
وَشَفِيْعًا وَثَقِّلْ بِهِ مَوَازِيْنَهُمَا , وَأَفْرِغِ الصَبْرَ عَلَى قُلُوْبِهِمَا وَلاَ
تَفْتَنْهُمَا بَعْدَهُ , وَلاَ تَحْرِمْهُمَا أَجْرَهُ .
Dan doa bagi mayat kanak-kanak
perempuan :
اَللَّهُمَّ اجْعَلْهَا فَرَطًا ِلأَبَوَيْهَا , وَسَلَفًا وَذُخْرًا وَعِظَةً وَاعْتِبَارًا
وَشَفِيْعًا وَثَقِّلْ بِهَا مَوَازِيْنَهُمَا , وَأَفْرِغِ الصَبْرَ عَلَى قُلُوْبِهِمَا وَلاَ
تَفْتَنْهُمَا بَعْدَهَا , وَلاَ
تَحْرِمْهُمَا أَجْرَهَا .
Selepas itu takbir
"Allahuakbar" kali yang keempat kemudia membaca doa :
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلاَ
تَفْتِنَّا بَعْدَهُ وَاغْفِرْ لَنَا وَِلإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا
بِالإِيمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا رَبَّنَا
إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
Doa ini kepada mayat lelaki
dan jika mayat perempuan dhomir berbaris hadapan di ganti dengan haa seperti
:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهَا وَلاَ
تَفْتِنَّا بَعْدَهَا
Dan seterusnya.
Ertinya : Ya Allah, janganlah Engkau tahankan kami ganjaran pahalanya
dan janganlah Engkau fitnahkan kami selepas kematiannya, ampunilah kami dan
juga dia yang telah mati dan ampunilah saudara-saudara kami yang telah
mendahului kami dengan beriman dan jangan Engkau jadikan di dalam hati kami
kebencian / kecemburuan terhadap orang-orang yang beriman sesungguhnya Engkau
Maha Lemah-lembut lagi Pengasih dan Penyayang.
Doa ini sunat jua tidak rukun.
Kemudian memberi salam
"Assalamualaikum warahmatullah" seperti lain-lain sembahyang jua
iaitu disudahi dengan memberi salam.
Setelah selesai sembahyang
dengan memberi salam baca Al-fatihah dan dibaca doa bagi si mati
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِيَاضِ
الْجَنَّةِ , اَللَّهُمَّ
أَنْتَ رَبُّهُ وَأَنْتَ خَلَقْتَهُ وَأَنْتَ هَدَيْتَهُ لِلإِْسْلاَمِ وَأَنْتَ
قَبَضْتَ رُوْحَهُ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِسِرِّهِ وَعَلاَنِيَتِهِ وَقَدْ جِئْنَاكَ
شُفَعَاءَ لَهُ وَِلاِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ
تَجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ آمَنُوْا رَبَّنَا إِنَّك رَؤُوْفٌ
رَّحِيْم , وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ
أَجْمَعِيْنَ , سُبْحَانَكَ
رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ
ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
Lafaz doa ini bagi mayat
lelaki, jika mayat perempuan diubah dhomir "hu" itu kepada
"haa" seperti :
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ قَبْرَهَا - اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبُّهَا - وَأَنْتَ خَلَقْتَهَا
Atau doa ini :
اَللَّهُمَّ هَذَا عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدَيْكَ , خَرَجَ مِنْ رَوْحِ الدُّنْيَا وَسَعَتِهَا , وَمَحْبُوْبِهِ وَأَحِبَّائِهِ فِيْهَا إِلَى
ظُلْمَةِ الْقَبْرِ وَمَاهُوَ لاَقِيْهِ , كَانَ يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَنْتَ
وَحْدَكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ , وَأَنَّ
مُحَمَّدً عَبْدُكَ وَرَسُوْلُكَ , وَأَنْتَ
أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا .
اَللَّهُمَّ إِنَّهُ نَزَلَ بِكَ وَأَنْتَ خَيْرُ
مَنْزُوْلٍ بِهِ , وَأَصْبَحَ فَقِيْرًا إِلَى رَحْمَتِكَ , وَأَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهِ , وَقَدْ جِئْنَاكَ رَاغِبِيْنَ إِلَيْكَ , شُفَعَاءَ
لَهُ.
اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِيْ
إِحْسَانِهِ , وَإِنْ
كَانَ مُسِيْئًا فَتَجَاوَزَ عَنْهُ , وَلَقِّهِ بِرَحْمَتِكَ رِضَاكَ , وَقِهِ
فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابِهِ . وافْتَحْ
لَهُ فِيْ قَبْرِهِ , وَجَافِ
اْلأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهِ ، وَلَقِّهِ بِرَحْمَتِكَ اْلأَمْنَ مِنْ عَذَابِكَ
حَتىَّ تَبْعَثَهُ إِلَى جَنَّتِكَ يَااَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ .
Doa ini untuk si mati lelaki,
jika si mati perempuan, maka lafaz doanya sebagai berikut :
اَللَّهُمَّ هَذَهِ اَمَتُكَ وَبِنْتُ عَبْدَيْكَ , خَرَجَتْ مِنْ رَوْحِ الدُّنْيَا وَسَعَتِهَا , وَمَحْبُوْبِهَا وَأَحِبَّائِهَا فِيْهَا إِلَى
ظُلْمَةِ الْقَبْرِ وَمَاهِيَ لاَقِيَتْهُ , كَانَتْ تَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَنْتَ
وَحْدَكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ , وَأَنَّ
مُحَمَّدً عَبْدُكَ وَرَسُوْلُكَ , وَأَنْتَ
أَعْلَمُ بِهَا مِنَّا .
اَللَّهُمَّ إِنَّهَا نَزَلَتْ بِكَ وَأَنْتَ خَيْرُ
مَنْزُوْلٍ بِهَا , وَأَصْبَحَتْ فَقِيْرَةً إِلَى رَحْمَتِكَ , وَأَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهَا , وَقَدْ جِئْنَاكَ رَاغِبِيْنَ إِلَيْكَ , شُفَعَاءَ
لَهَا.
اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فِيْ
إِحْسَانِهَا , وَإِنْ
كَانَتْ مُسِيْئَةً فَتَجَاوَزَ عَنْهَا , وَلَقِّهَا بِرَحْمَتِكَ رِضَاكَ ,
وَقِهَا فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابِهِ . وافْتَحْ لَهَا فِيْ قَبْرِهَا , وَجَافِ اْلأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهَا ، وَلَقِّهَا
بِرَحْمَتِكَ اْلأَمْنَ مِنْ عَذَابِكَ حَتىَّ تَبْعَثَهَا إِلَى جَنَّتِكَ
يَااَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ .
Beberapa perkara sunat bagi
sembahyang jenazah
- Sunat bagi imam berdiri berbetulan dengan kepala mayat jika si mati
itu lelaki, dan berdiri berbetulan dengan pinggang mayat jika si mati itu
perempuan.
- Sunat sembahyang jenazah di masjid.
- Sunat berjemaah - makin ramai orang yang bersembahyang jenazah
makin besar faedah dan kelebihannya. Bilangan sepatutnya tidak kurang
daripada empat pulut orang dan jika boleh cukup seratus orang atau lebih.
- Mengangkat dua tangan semasa bertakbir pada tiap-tiap kali
(sebanyak empat kali).
- Perlahankan bacaan.
- Membaca A'uzubillah sebelum bismillah.
- Sunat dijadikan tiga saf jika makmun ramai iaitu sekurang-kurang
dua orang bagi satu-satu saf.
4. Fardu kifayah yang
keempat terhadap mayat orang Islam, mengebumikannya.
Iaitu apabila seorang Islam
mati wajiblah ia dimandikan, dikapankan, disembahyangkan dan dikebumikan
(dikuburkan).
Sekurang-kurang kubur yang
wajib ialah yang dapat menahan daripada keluar bau dan terselamat daripada
dibongkar oleh binatang buas. Dalamnya lebih daripada seperdirian manusia biasa
sekadar setengah hasta dan sebaik-baiknya dibuat liang lahad (ini lebih afdal)
iaitu dikorek lubang di sebelah kiblat lubang kubur sekadar termuat mayat jika
tanah kubur itu keras (liat) tetapi jika tanah itu perus (mudah runtuh) memadai
digali di tengah-tengah lubang kubur itu seperti parit bagi memudahkan letak
mayat.
Cara menurunkan mayat ke dalam
kubur
Mayat hendaklah diusung dan
dimasukkan pengusung ikut sebelah kaki kubur dan diletakkan mayat yang di dalam
pengusung itu di tepi kubur (sebelah balik kaki kubur) dan dikeluarkan mayat
daripada pengusung itu kepada terus diturunkan ke dalam kubur dan ditarik
pengusung ikut sebelah kaki mayat. Mayat sunat disambut oleh tiga orang di
dalam kubur, semuanya lelaki tidak kecuali mayat lelaki atau perempuan.
Sebaiknya kerabat si mati yang lebih dekat kalau mayat itu perempuan yang
bersuami salah seorang ialah suaminya sendiri. Mayat diletak dalam liang lahad
dengan mengadap kiblat iaitu menyenggeng di atas lambung kanan atau tengah lorong
yang dibuat di tengah lubang kubur dengan cara yang sama dan ditutup dengan
papan atau long mana yang berkenaan.
Disunatkan semasa memasuk
mayat ke dalam kubur membaca :
1.بِسْمِ
اللهِ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ
2. مِنْهَا
خَلَقْنَاكُمْ , وَفِيْهَا
نُعِيْدُكُمْ ، وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى
Dan sunat diraup tanah tiga
kali raup- raup yang pertama di baca مِنْهَا
خَلَقْنَاكُمْ dan
dijatuhkan tanah itu ke dalam kubur dan diraup kali kedua baca وَفِيْهَا نُعِيْدُكُمْ dan dijatuhkan ke dalam kubur, diraup kali ketiga baca وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى dan dijatuhkan ke dalam kubur juga.
Semasa menurunkan mayat sunat
ditudung dengan kain di atas muka kubur lebih-lebih lagi (sunat muakkadah) jika
mayat itu mayat perempuan atau khunsa.
Kubur sunat dikambus dan
ditinggikan sedikit sekadar sejengkal tetapi tidak membusut tinggi bahkan
seperti sutuh.
الحمد لله اولا واخرا والصلاة والسلام على رسوله
المصطفى وعلى آله وصحبه أجمعين والحمد لله رب العالمين .
No comments:
Post a Comment